Skip navigation

Atunci cand vorbim de strategie de marketing, este imposibil sa nu apara si conceptele de publicitate si relatii publice. Ambele fac parte din planul de mass-media si sunt parti integrante ale strategiei de comunicare.

Diferentele celor doua concepte tin atat de perceptia publicului cat si de controlul pe care emitentul il detine asupra rezultatelor.

1. Spatiul in mass-media

Publicitate: Emitentul plateste pentru spatiul publicitar, indiferent cat de mic sau de amplu ar fi acesta. Controlul detinut este absolut, deoarece se va sti cu exactitudine cand si cum va aparea acea reclama publicitara, in mediile mass-media

Relatiile Publice: Munca specialistului de relatii publice consta in a obtine publicitate gratuita in beneficiul clientului, in mediile mass-media, folosind strategiile cele mai complexe de comunicare si stimuland interesul mediului catre serviciile sau caracteristicile de identitate ale clietului respectiv. Publicitate de forma gratuita nu inseamna neaparat ca nu exista un tarif a fi platit, sau ca nu vor exista mici sau mari cheltuieli, inseamna doar ca prin relatiile publice se incearca o aparitie in mass-media fara a plati spatiul de emitere, in general calculat la 20 secunde.

2. Controlul informatiei:

Publicitate: Controlul creativ privind modul in care se va comunica mesajul dorit, il detine emitentul in totalitate. Prin publicitate se pierde controlul direct asupra publicului target, fiind imposibil a calcula gradul de impact al productiei publicitare.

Relatiile Publice: Mediile mass-media tind a detine tot controlul privind informatia pe care emitentul doreste a difuza. Pentru ca rezultatul sa fie cel dorit atat de client cat mai ales specialistul de relatii publice, este foarte importanta relatia pe care o stabileste acesta cu mediul respectiv, primordial fiind modul in care se vinde ideea catre mediu.

 3. Valabilitate sau impact si eficienta

Publicitate: Firmele pot publica anunturile de cate ori le permite bugetul. Viata comerciala a unui anunt publicitar tinde a fi mai lunga decat a unui comunicat de presa. Totusi, si in acest caz intervine capcitatea specialistului publicist de a transmite un mesaj cu impact sau nu.

Relatiile Publice: Un bun specialist de relatii publice trebuie sa transmita un mesaj mult mai concentrat si mult mai dirijat catre un public interesat de serviciile sau identitatea clientului. Daca acest aspect este indeplinit, valabilitatea si eficienta mesajelor transmise timp a se mentine pe o perioada mai lunga de timp in viziune si acceptul publicului obiectiv.

4. Creativitatea versus fler

Publicitate: In publicitate, creativitatea are un rol fundamental. Insa pentru fiecare campanie de publicitate noua va fi necesara identificarea acelor elemente de surpriza pentru a reeduca publicul.

Relatiile Publice: In relatiile publice se pune accent pe acel fler al specialistului de a emite mesaje concentrate externe in beneficiul clientului, astfel incat impactul si eficienta sa devine elemente identificative pentru fiecare prezenta in mass-media.

Diferentele celor doua concepte sau elemente integrate ale strategiei de comunicare si marketing sunt multiple, insa de asemenea vor avea o constanta permanenta – ambele cauta beneficiul clientului – .

Advertisements

One Comment

  1. Great job here, Monica!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: